Turneringer

Av: Svein Thygesen  |  Publisert: 8. mars 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Turneringesoversikt for 2023

Hei alle Golfspillere

Vel møtt til golfsesongen 2023. Turneringskomiteen har allerede nå kunnet presentere hva vi kan glede oss til kommende sesong - en fin blanding av spilleformater både for damer og herrer, uansett alder.

Nå er våren i anløp og Golfsesongen på Hvaler nærmer seg.

Vi i turneringskomiteen håper alle gleder seg til ny sesong på vår fine bane, med morsomme og inspirerende spill, samt hyggelige og positive sammenkomster med andre golfspillere. Det er godt humør og hyggelige sammenkomster som driver oss videre.

I år har vi lyst til å gjøre en vri. Det er ikke lett å møte alle eller tilfredsstille alle spillere i klubben, men vi har lyttet og tatt til oss alle tilbakemeldinger – noe som gjør at vi har måtte tatt noen avgjørelser og valg, hvor vi har lagt oss på flertallets ønsker.

I henhold til Norges Golfforbund- Norsk golf.no (blad) finnes det to spilleformer, slagspill og matchspill. Stableford er ikke en spilleform, men utgangspunkt for å beregne poeng du får utafra slagspill konkurransen for å eventuelt kunne regulere ditt eget handicap. I slagspill konkurranser kan man spille netto slag hvor man har iberegnet handicap slag som spilleren har, eller man spiller brutto slag hvor man teller alle slag uten fratrekk på Handicap.

Golf med heldekkende fyll       Golfflagg i hull med heldekkende fyll

Nytt i 2023 -Torsdagsturneringene med ny vri

Vi i turneringskomiteen har lyst til å følge ideen til andre golfklubber ved å kjøre en Order of Merit på torsdagene gjennom hele sesongen. Vi håper dette vil føre til at flere er med oss og spiller på torsdagene gjennom hele sesongen. Det vil da bli en hovedpremie som blir utdelt ved siste torsdagsturnering på høsten. Dette betyr at det blir en klasse på disse turneringene. For å få til dette må vi ta en påmeldingsavgift for turneringene på 50 kr pr. gang eller en totalsum for alle 17 gangene – 500 kr, da har du betalt for de 10 turneringene som blir beregnet i OoM, resten er bonus.

Premier Torsdagsturnering med OoM:
1.plass Gavekort Golfhandelen kr. 6500,-
2.plass Gavekort Golfhandelen kr. 2500,-
3.plass Gavekort Golfhandelen kr. 1000,-

Spilleform:
  • Slaggolf med Maksimum score (se info. Under fra NGF),
  • dette er spilleformen som inngår i Order of Merit (OoM) konkurranse.
  • Det er 17 torsdager (+/- væravhengig) og det er de 10 beste som teller
  • Max Hcp - tildeling blir 36, men alle kan være med (Hcp med + 8 - 54).

«Maksimum Score (slaggolf) Spilles som slagkonkurranse,
men hvor antall slag pr. hull er begrenset. Alle spillere får spille maksimalt fire (4) slag mer enn hullets par. Har spilleren ikke hullet ut etter disse slag, plukkes ballen opp og scoren noteres til hullets par + fem (5). Se regel 21.2.»
Kilde:

Slaggolf – Brutto:
Vi setter også opp en turneringsform parallelt på torsdagene med Slaggolf brutto - her teller alle slag/ingen fratrekk for Hcp. Her vil det bli en liten premie til beste spiller etter hver turnering/ torsdag.
Spilleform Slag brutto – «med en lokal vri»:

• Har ikke spiller hullet ut etter fire (4) slag over hullet par, plukkes ballen opp og scoren noteres til hullets par + fem (5).
  • Spilles uten Hcp: antall slag blir telt, har ikke spiller hullet ut blir det regnet ut slik: hullets par + 5 (eks. Par 3 = 8 eller Par 5 = 10)
  •
Begrunnelse: Alle blir automatisk med i begge spilleformene, så selv om hovedregel er å måtte hulle ut i denne spilleformen, plukker spiller opp ballen som beskrevet over. Dette er på grunn av tidsbesparelse da alle er med.

Åpningsturnering:
  • Flaggturnering 7. april.
Vi håper været er med oss slik at vi kan gjennomføre dette. Da vil Flaggturneringen være Hvaler Golf Klubb sin Åpningsturnering 2023.
           På Åpningsturneringen passer det fint å gå med flagget i baggen, og ha en sosial og morsom turnering.
  • 21. mai Narvesen tour.
Vi har takket Ja til å arrangere Narvesen Tour igjen.
Håper på gjentakelse av antall frivillige medlemmer som var med på å gjennomføre 2022 i 2023 (gjenbruk av mal for gjennomføring og dugnadsliste med navn?) – med så mange gode tilbakemeldinger fra 2022, med så godt samarbeid og iver fra medlemmer kan dette bare bli bedre, for været som satte en stopper sist, kan ikke bli verre
 Så sett av dato.

Mvh. Turneringskomiteen