Balsam for kropp og sjel

Av: Svein Thygesen  |  Publisert: 6. mai 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Den unike golfen

Nå er vi heldigvis godt i gang med en ny sesong, til glede for mange.
Siden i fjor og hittil i år har klubben hatt et jevnt tilsig av nye medlemmer, både unge og «eldre unge».
At de yngre etterhvert melder seg på kan vel sikkert skyldes at idretts-Norge har fått et par nye idoler som herjer i turneringer verden rundt.
De «eldre unge» er ikke like opptatt av idoler, men heller opptatt av sin egen helse, - og da er Hvaler Golfbane midt i blinken. Her kan du i vakre omgivelser få nødvendige skritt i banken og hjertet ditt elsker å utfordre flere tøffe kneiker på den tidvis teknisk krevende banen.

Banen, ja - den er under kontinuerlig forbedring og det samme kan sies om klubbhusområdet. Med små ressurser har baneselskapet gjort en fantastisk jobb for å heve kvaliteten i området og jobben fortsetter.

Og så selve spillet, da - med konkurranser/turneringer i forskjellelig vanskelighetsgrad eller en alenerunde/selskapsrunde sammen med kone, barn eller gode venner.

Når det gjelder helse er det hyggelig å kunne lese at:
• I løpet av en 18 hulls runde går man ca. 11 km eller ca. 16000 skritt.
• Gjennomsnittlig puls på noe over 100 hjerteslag pr. minutt.
• Forbrenning: Menn ca. 2500 kcal - kvinner ca. 1500 kcal.
• Bedrer kondisjon.
• Fin opptrening for hjertesyke.
• Øker gjennomsnittsalderen med ca. 5 år.

Til slutt et artig poeng: Takket være et finurlig og rettferdig handicapsystem kan besteforeldre konkurrere med sine barnebarn og «alle komme likt i mål».

Her er Petter klar for en Stableford-runde med bestefar.